カラッポにミタサレた世界より1
カラッポにミタサレた世界より1

高嶋 英男 Hideo Takashima Exhibition

9/12 - 10/9/2012

 

 

展覧会概要 *English below

この度、KOKI ARTSでは、高嶋英男の初個展を開催致します。本展では、高嶋英男が2011年頃から取り組んでいる、「花瓶について」シリーズを展示致します。

 

高嶋は、「周辺」を一つのテーマとして制作しています。高嶋の作品は、通常だと注目を浴びない、ものの周辺にある「ダサい」存在が「カッコイイ」に変わる一瞬をとらえ、表現しています。「花瓶について」シリーズでも、脇役であるはずの花瓶が人間の形になり、顔の部分を形成している花瓶の口には本来主役の花が無く、空っぽになっています。人間のアイデンティティーとして重要である顔が空洞のため、見る側に衝撃を与えると同時に、奇妙な世界観を漂わせます。

 

本展は、高嶋英男の初個展ですが、高嶋は過去に数々のグループ展に参加しております。

本展覧会をご高覧くださいますよう、あわせて是非貴誌・貴社にてご紹介下さいますよう何卒宜しくお願い申し上げます。

 

 

「カラッポにミタサレた世界より」

 

 

僕は、日常のなかに少しのズレや隙間の様なものが現れるその瞬間が好きだったりする。
それらをうまくつかまえると日常から跳躍して、なにか別の世界へ一瞬にしてワープするようなそんな感覚に陥る。

壷人間たちは顔がない。いや、ないわけではなく、そこに確かにあるが、ないのだ。顔の所がぽっかりと空いたその状態に、表情というものに対する僕なりの興味があらわれている気がする。

高嶋 英男 

 

 

作家プロフィール

 

1981年生まれ、多摩美術大学 大学院美術研究科工芸専攻 修了、東京藝術大学 大学院美術研究科彫刻専攻 在籍

 

グループ展

 

2012  「emptiness」KOKI ARTS、東京

2012  「多摩美術大学 大学院修了制作展」多摩美術大学、東京

2011  「2011 アジア現代陶芸展」広東石湾陶磁博物館、中国

2011  「中之条ビエンナーレ2011」群馬

2011  「被災遺児支援チャリティ展」アキバタマビ21、3331 Arts Chiyoda、東京 

2011  「第14回岡本太郎現代芸術賞展」川崎市岡本太郎美術館、神奈川

2010  「2010 アジア現代陶芸展」弘益大学校、ソウル

2010  「群馬青年ビエンナーレ2010」群馬県立近代美術館、群馬

2010  「Free Style展」神奈川県民ホールギャラリー、神奈川

2010  「多摩美術大学工芸学科 卒業制作展」スパイラルガーデン、東京

 

受賞歴

 

2010  第14回岡本太郎現代芸術賞 入選

2010  多摩美術大学展示大賞 審査委員特別賞

2010  群馬青年ビエンナーレ2010 入選

2009  多摩美術大学展示大賞 審査委員特別賞

2008  多摩美術大学展示大賞 審査委員特別賞

2008  神奈川展 入選

2007  みずなみ陶土フェスティバル 準グランプリ

2005  タマコン グランプリ受賞  

 

 

KOKI ARTS is excited to host Hideo Takashima's first solo exhibition. This exhibition will showcase works from the "About the Vase" series Takashima has been creating since 2011.

 

Takashima is interested in peripheral subjects that are usually not in the spotlight. His works capture and express the moment an "uncool" subject evolves and appears "cool" to the viewer. In each work from the "About the Vase" series, the vase is molded into a human figure while the mouth of the vase shapes the face, with no flowers inside, leaving the face completely empty. Given that the face of a human being plays a major role in one's identity, Takashima's faceless sculptures shock the viewer and at the same time create an atmosphere of peculiarity.

 

Although this will be Takashima's first solo exhibition, he has previously shown in several group exhibitions, including two at KOKI ARTS.

 

 

"From the World Satisfied by Emptiness"

 

I am interested in the moment when some kind of a gap or opening emerges in everyday life.

When successful in capturing these moments, I get a feeling of warping into different world from the ordinary daily life.

 

These "vase people" have no faces. To be more precise, they have faces, but they are not what we recognize as faces. My interest towards facial expression is depicted in these empty hollow faces.

Hideo Takashima