B-49, 1980
B-49, 1980

Yoshishige Furukawa 古川吉重

Drawings from the 1980's

4/6-5/25/2013

 

 

展覧会概要 *English Below

近年、欧米において日本の戦後美術運動「具体」や「もの派」が再評価されています。しかし、戦後に渡米し活躍した日本人作家は、一部を除き日本での発表が限られています。「Drawings from the 1980's」展では、約40年ニューヨークを拠点に制作活動を行った、古川吉重(1921-2008)の未発表ドローイングを紹介致します。

 

古川吉重は、1943年に東京美術学校(現:東京芸術大学)を学徒出陣により繰り上げ卒業し、終戦後、本格的に制作活動を開始しました。1949年に独立賞(独立美術協会)を受賞し、読売アンデパンダンなどで発表を続け、日本の画壇で活躍しました。その後、1963年にニューヨークで開催された世界美術家会議のオブザーバーとして渡米し、2000年に帰国するまでそのままニューヨークにとどまり、制作を続けました。個展は、ニューヨークを中心とし、日本橋画廊を皮切りにイーストハンプトン・ギャラリー、ロータス・ギャラリー、コンデッソローラー・ギャラリー、フリードマン・ギャラリー(アルブライト・カレッジ)、マーシャウッド・ギャラリー(アトランタ)などで大作の発表を続けました。

 

日本においては、1976年に、13年ぶりの一時帰国時にフマ・ギャラリー(東京)で個展が開催されました。日本で初めてゴムシートで画面が構成された斬新な作品を発表し、注目されました。当時、古川の作品は日本の若手作家に刺激を与え、メディアにも大いに取り上げられ、また受け入れられました。今回、そのときのゴムシートのイメージを基にして制作したものや1980年代のドローイング(76.5 x 105 cm)など6点を紹介致します。黒を基調にしたこれらの作品から、当時のニューヨークのダイナミックさと、古川の強い意志が感じられます。また、古川の繊細さを秘めた鋭い線と構築性には存在感があり、画面を埋め尽くしているその黒い線は、まだ日本には無かったグラファイト・スティックによって描かれています。これらは、ニューヨークのスタジオで眠っていた未発表作品です。古川の意思が、この展覧会によって少しでも新しい刺激を生み出し皆様に伝われば幸いです。

 

 

主な展覧会

 

「古川吉重の軌跡−米国に挑んだ抽象画家」福岡市美術館、福岡(2009 

シロタ画廊、東京(2003 

Marcia Wood Gallery、アトランタ(1998 

「近代日本美術の名作−100年の軌跡」東京国立近代美術館、東京(1997

Curwen Gallery、ロンドン(1997, 1999 

「創立30年記念展・近代の美術 −所蔵作品による−」京都国立近代美術館、京都(1993 

「近作11 古川吉重」国立国際美術館、大阪(1992

「在ニューヨーク30年の軌跡 古川吉重展」福岡市美術館、福岡(1992

 Freedman Gallery at Albright College、ペンシルベニア州(1991 

ギャラリー山口SOKO、東京(1991 

Art Frankfurt、フランクフルト(1990 

Condeso / Lawler Gallery、ニューヨーク(1989, 1991, 1993, 1995, 1997 

Art Chicago、シカゴ(1989 

ギャラリーおいし、福岡(1988, 1993, 1998, 2000, 2002, 2006, 2008, 2010, 2013 

「現代の白と黒展」埼玉県立近代美術館、埼玉(1986 

ギャラリー山口、東京(1981, 1986, 1989, 1991, 1996, 2000, 2003, 2006 

Japanese Art Today」世界貿易センター、ニューヨーク(1979 

フマ・ギャラリー、東京(1976 

Lotus Gallery、ニューヨーク(1974 

Pace College Student Center、ニューヨーク(1973 

East Hampton Gallery、ニューヨーク州(1968 

「Annual New England Exhibition」Silvermine Guild of Artists、コネチカット州(1964, 1965, 1967, 1968

「新作作家」夢士画廊(針生一郎 選)、東京(1962

読売アンデパンダン展、東京(1957, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962

村松画廊、東京(1956, 1957, 1959, 1960

サヱグサ画廊、東京(1955

 

 

主なコレクション

 

大英博物館(ロンドン)、東京国立近代美術館、京都国立近代美術館、国立国際美術館、大原美術館、埼玉県立美術館、福岡市美術館、福岡県立美術館、北九州市立美術館、佐賀県立美術館、九州産業大学、田川市美術館、福岡市役所、九州電力、西日本新聞社、サガテレビ、ニューヨーク市民図書館(ニューヨーク)、ブランダイス大学(マサチューセッツ州)

 

 

KOKI ARTS is pleased to present the exhibition Yoshishige Furukawa: Drawings from the 1980's. In recent years, the postwar art movements in Japan such as Gutai and Mono-ha have been reassessed in the West. On the contrary, Japanese artists who had moved to the US after WWII, with a few notable exceptions, have limited opportunities to exhibit in Japan. Drawings from the 1980's, will showcase unpublished drawings by Yoshishige Furukawa (1921-2008), a Japanese artist who lived and worked in New York City for nearly four decades.

 

Yoshishige Furukawa was a student at Tokyo School of Fine Arts (present-day Tokyo University of the Arts) in 1943, when his class was forced to graduate early to be drafted into WWII. Furukawa started his professional career as an artist after his return from the war. He received the Dokuritsu Prize (granted by the Dokuritsu Art Association) in 1949, and after much success in Japan, Furukawa went to New York in 1963 as an observer for the World Artists Meeting. He decided to stay in New York and lived there until 2000 when he returned to Japan. After his first solo exhibition in New York at Nihonbashi Gallery, he continued to show big paintings at galleries such as East Hampton Gallery, Lotus Gallery, Condeso / Lawler Gallery, The Freedman Gallery at Albright College, and Marcia Wood Gallery (Atlanta).

 

In 1976, Furukawa returned to Japan for the first time in 13 years and had his solo exhibition held at Fuma Gallery (Tokyo). His works using rubber sheets were innovative and introduced to Japan for the first time. As his works influenced many Japanese artists, the exhibition was covered by many media, and it was widely appraised by critics. Drawings from the 1980's will showcase drawings created with the impression of the rubber sheets, and drawings (76.5 x 105 cm) created during the 1980's. Using black as the dominant color, the vibrancy of New York in those days and Furukawa's strong determination can be perceived from these drawings. Furukawa's delicate yet sharp lines and the composition of his pictures transmit a strong presence. The black lines filling the picture were drawn using graphite sticks which were not yet introduced to Japan at the time. Through this exhibition, we hope that Furukawa's ideas will be passed on to younger generations and create new inspiration.

 

 

Selected Exhibitions

 

"Yoshishige Furukawa: A Retrospective", Fukuoka Art Museum, Fukuoka (2009)

Shirota Gallery, Tokyo (2003)

Marcia Wood Gallery, Atlanta (1998)

"Masterpieces of Modern Japanese Art from the Museum Collection", National Museum of Modern Art, Tokyo (1997)

Curwen Gallery, London, UK (1997, 1999)

"30th Anniversary Exhibition II: Modern Art from the Collection", National Museum of Modern Art, Kyoto (1993)

"RECENT WORKS 11 Yoshishige Furukawa", National Museum of Art, Osaka (1992)

"Yoshishige Furukawa Retrospective of His 30 Years in New York", Fukuoka Art Museum, Fukuoka (1992)

Freedman Gallery at Albright College, Reading, PA (1991)

Gallery Yamaguchi SOKO, Tokyo (1991)

"Art Frankfurt", Frankfurt, Germany (1990)

Condeso / Lawler Gallery, New York (1989, 1991, 1993, 1995, 1997)

"Art Chicago", McClurg Court, Chicago (1989)

Gallery Oishi, Fukuoka (1988, 1993, 1998, 2000, 2002, 2006, 2008, 2010, 2013)

"Black and White in Art Today", Museum of Modern Art, Saitama (1986)

Gallery Yamaguchi, Tokyo (1981, 1986, 1989, 1991, 1996, 2000, 2003, 2006)

"Japanese Art Today", World Trade Center, New York (1979)

Fuma Gallery, Tokyo (1976)

Lotus Gallery, New York (1974)

Pace College Student Center, New York (1973)

East Hampton Gallery, East Hampton, NY (1968)

"Annual New England Exhibition" Silvermine Guild of Artists, New Canaan, CT (1964, 1965, 1967, 1968)

"New Artists", Mudo Gallery (Selected by Ichiro Haryu), Tokyo (1962)

Yomiuri Independent Exhibition (1957, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962)

Muramatsu Gallery, Tokyo (1956, 1957, 1959, 1960)

Saegusa Gallery, Tokyo (1955)

 

 

Selected Collections

 

British Museum, National Museum of Modern Art Tokyo, National Museum of Modern Art Kyoto, National Museum of Modern Art Osaka, Ohara Museum of Art, Museum of Modern Art Saitama, Fukuoka Art Museum, Fukuoka Prefectural Museum of Art, Kitakyushu Municipal Museum of Art, Saga Prefectural Art Museum, Kyushu Sangyo University, Tagawa Museum of Art, Fukuoka City Hall, Kyushu Electric Power, Nishinippon Newspaper, Saga Television Station, New York Public Library, Brandeis University